Редактор-фрийлансър  

redaktor.jpg

ЮлиЯна Шапкарова редактор-фрийлансър

Администриране и поддръжка:

- Уеб сайтове, електронни магазини, електронни списания

- Редакция на съдържание, текстове и статии

- Художествено оформление и коректор

- Обработка на снимков материал

- Дигитален маркетинг

- User experience design (UX)

- Консултации

kamino20@gmail.com

0889 42 04 42

Facebook

Linkedin

   

Jukebox  

   

EL EROTISMO  

el_erotismo.jpg

   

Еротичен магазин  

   

WEB journal "Sexology & Human Nature"  

Sexology_Human_Nature.jpg

   

radiojurnalistika.png

(неангажиращо и лично мнение)

Защо професията на радиоводещ е по-трудна от тази на TV водещ? Радиоводещият  може да разчита само на себе си, на гласа си, на знанията и опита си. TV водещият може да разчита на всичко около себе си, над себе си, под себе си, на колегите и техниката от box office, на иглата си за вратовръзка, на маникюра и грима си, на прическата, на знанията и опита си. 

Камерите в телевизията са безценен помощник и чрез тях вниманието на зрителя може да бъде „отвлечено” от грешки или „некадърност”.  От неприятни и досадни гости в предавания, с които и на самия водещ му е трудно и досадно да се справя. 

Камерата може да акцентира на всякакви други неща. А и по принцип, когато ти се налага да ползваш две или повече от сетивата си, в  случая – очите и слуха, нито едно от двете сетива не функционира в пълния си капацитет. 

Радиоводещият въздейства само върху едно сетиво – слуха, чрез своя глас, знания и опит. В ситуация, в която слушателя е твърде вероятно да използва останалите си сетива за нещо друго. Гледа през прозореца пролетта вън, отпива от кафето си, обонянието му констатира, че кафето ухае. 

И въпреки цялата тази какафония от впечатления, които постъпват чрез 5-те сетива до мозъка, радиоводещият трябва да може да надвие тази информационна бомбандировка и  само чрез гласа, знанията и уменията си  да задържи вниманието на слушателя въздействайки единствено върху едно сетиво - слуха. 

За да можеш да го правиш и да го правиш успешно трябва да си много добър! 

 

Ето някои по-задълбочени изследвания за това как гласа въздейства върху нас. 

Гласът и интонацията въздействат върху подсъзнанието на събеседника

Имайки предвид това, разбираме каква власт може да има над нас радиожурналистиката, за добро или лошо и колко изключително важно е с нея да се занимават сериозни и с висока степен на лична отговорност и морал хора. Също така е важно кои радиа избираме, за да се информираме, да слушаме музика и да вземаме активно участие в социалния живот. 

Тембърът на гласа, както и неповторимите отпечатъци от пръстите, е строго индивидуален, а в САЩ, Англия и Италия запис на гласа се приема за неоспоримо доказателство в съда.

Психолозите посочват основните емоционални реакции на човек на различни варианти на височината и тембъра на гласа на събеседника. Високият и звънък глас се асоциира с младост, енергичност и, уви, незрялост и неопитност. По статистика жените и особено мъжете с  такъв глас значително по-рядко стигат до високи постове в кариерата. Има едно интересно наблюдение, според което колкото по-висок е гласът, толкова по-ниска е длъжността...

Освен това, пронизителният висок звук се разчита от подсъзнанието като сигнал за тревога. По такъв начин продължително звучащият висок глас предизвиква у събеседника неволно чувство за дискомфорт и намалява степента на доверие към казаното. Притежателят на много висок глас трябва повече от всеки друг да обръща внимание на съдържанието и интонационната част на речта си.

Притежателят на нисък глас има по-голям късмет: той се асоциира със самодостатъчност, увереност, интелект. Човек с такъв глас се възприема от околните като знаещ, а следователно, и по-авторитетен. 

Колкото по-нисък е гласът на мъжа, толкова по-силен и надежден изглежда той в женските очи.

Изследванията потвърждават такова влияние на гласа върху успеха сред противоположния пол. Романтични мисли завладяват жената, когато общува по телефона с непознат мъж с приятен, нисък тембър на гласа. 

И без да сме виждали човек, ниският му кадифен глас би могъл да предизвика силно чувство на любов. Това е обусловено от подсъзнателното изчисление на генния код на събеседника.

Работата е там, че ниският глас обикновено означава повишено съдържание на мъжки полови хормони в кръвта, изводът е, че неговият притежател е по-темпераментен. 

"Жената обича с ушите си" - казва сентенцията и в този смисъл хубавия мъжки глас може да бъде много еротичен и възбуждащ. Силно "оръжие" за съблазняване на вашата избраница. 

 

За начало поработете върху гласа: неговото звучене зависи не само от хормоните, но и от строежа на гласните връзки, психологическата настройка и особеностите на дишането.

Следете за стойката - при добра стойка дихателните органи са разположени правилно и гласът излиза лек и свободен. Звукът трябва да излиза от гърдите. За да проверите дали правилно изпълнявате упражненията, сложете ръката си на гърдите - ако тя вибрира, вие сте на верен път.

Пеенето укрепва дишането и подобрява звученето на гласа. Пейте сами, без да пречите на съседите впрочем - опитайте обаче да е достатъчно силно.

Надувайте балони - това занимание сериозно укрепва дихателната система.

Разнообразявайте речта с интонации, особено ако сте склонни да говорите монотонно. Няколко пъти прочетете на глас кратък откъс от текст, най-добре стихотворение, всеки път го изпълнявайте с нови интонации.

Научете се ясно да формулирате мислите, които искате да споделите със слушателя си. Това ще ви избави от предателското мънкане в паузите между смислените откъси реч. Запасете се с аргументи в полза на своето мнение, правилно слагайте акцентите.

Невъзможно е да убедиш някого в нещо, едва цедейки фразата през зъби. Помнете, че информацията, подадена само с половин децибел по-малко, много по-успешно убеждава слушателя и по-добре се усвоява от него.

Установете оптималното ниво на сила за своя глас. Пребройтe на глас от 1 до 10, постепенно повишавайки глас и когато чуете тази сила на звука, която ви устройва, я запомнете, а после се старайте да я следвате.

***

 

И накрая това е една статия, която е написана с любов, доверие, уважение и възхищение към радиожурналистиката. Тя няма за цел да бъде коректив или да ангажира с правотата си, защото изказва изцяло лично мнение, подкрепено с факти от психологията и биологията. 

Тази статия е отговор на една друга статия, с чиито изказани, подчертавам също лични мнения не съм съгласна! Категорично! 

Считам, че обезличения, обезправен и без лично мнение радиожурналист, поставен на някакво място да модерира нещо си, да демонстрира некомпетентност, умишлено, за да „изпъкне”  събеседника, който може да е в пъти некомпетентен, но да има мании да се явява по медии…

Цитат от статия публикувана в „Култура” - Брой 44, 05 ноември 1999 >> http://www.kultura.bg/bg/article/view/3194http://www.kultura.bg/bg/article/view/3194

„Прекалено елементарна е модераторската роля според българската радиожурналистика. И затова никой не я възпитава и изгражда. Всичко трябва да е оцветено, инак не е интересно. Трябва да е белязано с “престижната” личностна ценност. Но истинските личности в радиожурналистиката са ужасяващо малко. Много по-трудно се оказва за журналиста да не изказва мнение по всеки въпрос. И докато слушателите трябва да се подкрепят, за да се научат да говорят, журналистите трябва да се подкрепят, за да се научат да мълчат.” – Вяра Ангелова

 

Да! Прекалено елементарна е модераторската рола, за да сложиш мащабите на радиожурналистиката и на нейния емисар - журналиста в тази елементарщина да бъде модератор! 

А когато прочета или чуя, че журналисти трябва да се научат да мълчат ме побиват тръпки от подобен сталинистки, ленинистки и марксистки подход. Който е СТРАШЕН и ОПАСЕН! 

Предвид обаче, че статията в „Култура” е от 5.11.1999г ни дава повод да си отдъхнем и да направим равносметка от какво блато на тоталитарна диктатура е тръгнала радиожурналистиката, как е вървяла през това блато и как надявам се през 2018-та година вече е  излязла завинаги!

Нещо повече!

За да се нареди в редицата на СВОБОДНАТА ЕВРОПЕЙСКА ЖУРНАЛИСТИКА  и смело, със самочувствие да се нарече ЕВРОПЕЙСКА ЖУРНАЛИСТИКА. 

 

 

12.06.2018

Юлияна Шапкарова

 

Joomla SEF URLs by Artio
   
© 2006-2016 Сексология и Природа на Човека - Sexology & Human Nature