Редактор  

redaktor.jpg

ЮлиЯна Шапкарова - редактор

Администриране и поддръжка:

- Уеб сайтове, електронни магазини, електронни списания

- Редакция на съдържание, текстове и статии

- Художествено оформление

- Обработка на снимков материал

- Дигитален маркетинг

- User experience design (UX)

- Консултации

kamino20@gmail.com

0889 42 04 42

Facebook

Linkedin

   

Jukebox  

   

EL EROTISMO  

el_erotismo.jpg

   

WEB journal "Sexology & Human Nature"  

Sexology_Human_Nature.jpg

   

Dita fon Tiz.jpg

Тя не е дама в беда. Тя е бедата

Красива жена стои до отворен прозорец. Ефирно перде, полюшвано от вятъра, се докосва до нея като воал. Тя пуши. Усмихва се леко, предизвикателно. Огънчето на цигарата осветява очите и устните й. Вие сте в плен. Осъзнавате, че сте изцяло под властта на тази жена. Че това не вещае нищо добро за вас. Че сте в опасност. И тя го знае... 

„Фаталната жена“ е образ феномен в историята на киното; образ, който разрушава изградените стереотипи. През 1946 г. един от най-емблематичните филмови критици Нино Франк формулира термина „филм ноар“ (черен филм, черно кино) – кино, което залага на мрачното, на криминалното, на опасности, цинизъм, насилие и отчаяние и на непрекъснат сблъсък както с външния свят, така и в рамките на човешкото съзнание. Филмът ноар не е жанр, той е усещане.

Атмосфера, която ни показва тъмната страна на човешката природа. Днес е невъзможно да си представим филм „ноар“ без образа на фаталната жена. Безцеремонно се появява и напълно обезличава досегашните архетипи на женски образи – малкото момиче, майката и дамата в беда. Всички те представят жената като слабо, беззащитно, много често и глупаво същество, което едва ли не не може да диша без някой мъж да му каже. Детето чака някой да го закриля. Майката чака сина си разплакана, а дамата в беда чака героят да я спаси.

Фаталната жена обаче не чака никого. Най-малко пък главния герой. Най-характерното за образа са сексуалността, интелектът, независимостта и увереността, които вървят в комплект – разбира се – с красотата. Фаталната жена е сложен образ, който не се ограничава до наложените дотогава полови стереотипи. Пасивността на дотогава използваните женски образи е забравена.

„Добрите качества“ – разбирай „пасивността и подчинението пред мъжа“ – са изхвърлени и отстъпват пред решителността и действието. „Добрият морал“ – разбирай „подчинението пред мъжа“ – е тотално разбит и отстъпва място на острия език и острия ум. „Доброто държание“ – разбирай „подчинението пред мъжа“ – е сринато и отстъпва място на пиене, пушене, непоколебимост да се извърши насилие и естествено, съблазняване.

Сексуалността на образа го прави изключително противоречив. В западната култура жената съблазнителка е изконно негативен образ. Твърде често се използва сравнение с библейската Далила. В действителност обаче, поне що се отнася до филмите, образът на фаталната жена е точно толкова сексуален в думите и действията си, колкото и образът на главния герой.

Тоест появата на фаталната жена във филмите ноар приравнява мъжкия и женския образ. Образът на фаталната жена може да бъде спокойно разгледан в светлината на „антигероя“ – централен персонаж, на когото липсват някои от типичните „героични“ качества и действия. Например идеализъм, морал (както и да се възприема той през различните времеви периоди), чест. Антигероят е сложно изграден образ, който не се бори за каузата на зрителите (или читателите), не за изконна – например библейска кауза – а за своя собствена.

В този смисъл той може да бъде разглеждан различно (позитивно или негативно) през различни периоди. Още с появата на фаталната жена в киното може да се каже, че нейният образ е основно в негативна светлина. Фаталната жена се представя като опасна. Неслучайно терминът „femme fatale” насочва зрителя към очакване на злодеяния. Само че за кого? За главния герой, който – в случая с филмите ноар – също може да бъде причислен към категорията „антигерой“. От днешна гледна точка можем да кажем, че фаталната жена е един комплексно изграден образ, с богат вътрешен живот, който използва позволени и непозволени средства, за да постигне целта си.

 

Източник: Литературен вестник, брой 13, 2017г.

Снимка: Дита фон Тийз

Joomla SEF URLs by Artio
   
© 2006-2016 Сексология и Природа на Човека - Sexology & Human Nature