Кои са четирите благородни истини?
Автор: Тина
1 .Истината за страданието. В какво се изразява тя и какво представлява страданието
(духкха)?
\"Всичко е страдание. Раждането е страдание, болестта е страдание, смъртта е страдание.
Съединяването с неприятното е страдание, раздялата с приятното е страдание. Да срещнеш
човек, който те мрази, е страдание, да се разделиш с любимия е страдание\". Будистите не
отричат, че в живота има и приятни моменти, свързани с удоволствието, но самото удоволствие
(сукха) не е противоположност на страданието, а е включено в страданието, представлявайки
негов аспект. Става въпрос за това, че нито едно от възможните „мирски“ състояния не е
напълно задоволително за нас. Ние изпитваме непрестанна неудовлетвореност. Стремим се към
нещо, като посвещаваме целия си живот. И ето че сме постигнали целта си. Обзема ни горчиво
разочарование: плодът се оказва не толкова сладък, колкото ни се е струвало, а животът ни
губи смисъла си, защото целта е постигната и няма повече към какво да се стремим. И накрая,
всички ни очаква смъртта, която прави всичките ни удоволствия и наслади крайни и преходни.
2.Истина за причината за страданието (duhkha )
Причина е желанието. Вярваме, че някое действие, постижение,
човек или предмет ще доведът до трайно задоволяване на Аз-а, при положение, че самият Аз не е нищо повече от илюзия на ума. Поради това и самото желание от своя страна е причинено от невежеството. Желанията са източник на страданията. Живот, изпълнен със страсти и желания, винаги носи страдание, защото това, което желаем, е променливо, непостоянно и подлежи на гибел. Невежеството е причина за желанията. Ние сме невежи по отношение на истинската си природа и на природата на вселената, в която живеем.
3.Истина за премахване на страданието.
Всяко човешко същество има възможноста да премахне страданието, достигайки до състояние на
осъзнаване отвъд него. Това е и крайната цел на будиското обучение, обикновено позната и
като \"нирвана\" .Един от най-разпространените начини, които се използват в текстовете за поясняване на идеята за нирвана, е следният: както лампата престава да гори, когато свърши маслото, което подхранва огъня, както повърхността на морето се изглажда, когато затихва вятърът, точно
така се прекратяват и всички страдания, когато угаснат всички афекти (клеши) и влечения,
които подхранват страданието. С други думи, угасват именно страстите, привързаностите,
зависимостите, а не битието. С изчезването на причината за страданието изчезва и самото
страдание.
4.Истина за пътя за премахване на страданието.
Пътя на Буда, познат като Благородния Осмократен Път, тъй като съдържа три етапа и осем
степени:
I. Етап на мъдростта
1. Правилен възглед. На този етап човек трябва да усвои и да приеме Четирите Благородни
Истини, вътрешно да ги преживее и да ги превърне в база за мотивиране на своите постъпки и
поведение.
2. Правилна решимост. Сега човек трябва да се реши веднъж-завинаги да поеме пътя, който
води към освобождаването, като се ръководи от принципите на будисткото учениe.
II. Етап на нравствеността
3. Правилна реч.
Будистът трябва по всякакъв начин да избягва лъжата, клеветата, лъжесвидетелстването,
псувните и разпространяването на слухове и сплетни, които подхранват вражда.
4. Правилно поведение.
Миряните-будисти приемат минимално количество обети, които способстват за натрупването на
добра карма. Те са следните:
1. Ненасилие, непричиняване на вреда на живи същества: „без тояга и меч върви той през
живота, изпълнен с любов и състрадание към всички живи същества“;
2. Отказ от лоши приказки (лъжа, клевета и др., вж. по-горе);
3. Неприсвояване на това, което принадлежи на друг; отказ от кражби;
4. Правилен сексуален живот (в това число и „не прелюбодействай“);
5. Отказ от употребата на алкохолни напитки, които размътват съзнанието и правят
поведението трудно податливо на контрол. При монасите и монахините обетите са много повече
(неколкостотин). Те подробно са описани в раздела „Виная“ на будистката Трипитака; особено
важен е текстът под название Пратимокша (Патимокха). Обетите на монасите целят не
подобряване на кармата, а нейното пълно изчерпване, а следователно и достигане на нирвана.
5. Правилен начин на живот.
Будистът (както монахът, така и мирянинът) трябва да се въздържа от всички дейности,
несъвместими с правилното поведение, например от търговия с живи същества, хора, животни и
оръжие (същвременно будизмът не забранява на миряните да служат в армията, защото армията
се разглежда като средство за защита на живите същества в случай на агресия, докато
търговията с оръжие провокира конфликти и създава предпоставки за тях), проституиране и
всякакви професии, свързани с измама (гадания, предсказания на съдбата, съставяне на
хороскопи и други подобни).
III. Етап на съсредоточаване
6. Правилна решимост.
Даденият етап и всички негови степени са предназначени основно за монаси и се изразяват в
постоянни занимания с будистка йога. Санскритската дума „йога“ е образувана от корена „юдж“
– свързвам в едно, впрягам, запрягам. Затова думата „йога“ е родствена с думата „иго“ и с
английската „yoke“. Думата „йога“ следователно означава концентрация, съсредоточаване,
свързване в един възел на всички сили за достигане на целта. С тази дума в Индия от дълбока
древност са наричали различни доста сложни системи за психофизичен тренинг
(„психопрактика“, „психотехника“), насочен към промяна на съзнанието и преход от профанно,
мирско, сансарно състояние в сакралното състояние на „безсмъртие и свобода“. Йога в тесния
смисъл на думата е една от ортодоксалните брахмански религиозно-философски системи
(даршана), създадена от риши (мъдреца) Патанджали през IV – V в. В широкия смисъл на думата
йога е всяка форма на психопрактика, насочена към постигане на освобождение от сансара
(нирвана, мокша, мукти, кайваля); в този смисъл можем да говорим за будистка йога,
джайнистка йога, тантра-йога и т.н. С йога като правило се занимавали отшелници-аскети и
членове на различни религиозни монашески общности. За „правилна решимост“ тук се говори в
смисъл на развиване на нагласа за задълбочено и съответстващо на традицията практикуване на
йогическо съзерцание с цел преминаване в нирвана.
7. Правилно припомняне.
Цялостен и всеобхватен контрол над всички психоментални и психофизични процеси с развитие
на непрекъсната осъзнатост. Главните методи тук са шаматха (успокояване на съзнанието,
прекратяване на вълнението на психиката, избавяне от афектите и психоменталната
нестабилност) и випашяна (аналитично съзерцание, предполагащо култивиране на добрите от
гледна точка на будизма и отстраняване на неблагоприятните състояния на съзнанието).
8. Правилна медитация.
Постигане на самадхи, пределна форма на съзерцание, при която изчезват различията между
съзерцаващия субект, съзерцавания обект и процеса на съзерцание. Будистката традиция описва
многобройни видове самадхи, някои от които водят до нирвана. Правилното практикуване на
самадхи в крайна сметка води монаха до освобождение и той става архат (достоен; тибетската етимология на тази дума, тълкувана като „победител на враговете“, т.е. на афектите – клеши,не е филологически коректна).
\"Колко вида будизъм съществуват и по какво си приличат и различават?\"
- Теравада или Хинаяна (\"малката колесница\")
- Махаяна (\"Голямата колесница\")
- Ваджраяна (\"Диамантения Път\")
Махаяна се състои от няколко основни школи: мадхямика ( Доктрината на Средния път),
йогачара (Виджнянавада), аватансака, саддхармапундарика(тиен-тай, тендай) , различните
школи на Чистата земя (Ничирен) и школата дхияна (чан, дзен).Дзен според легендата е бил
основан в Китай ок. 520 г. сл. Хр. от Бодидхарма.При него пътят за достигане на
непосредствено осъзнаване на върховната реалност е медитацията.Бодидхарма станал първия
патриарх на чан в Китай.В IХ в. се появили два клона, известни в Япония като сото и коан.
Сото-дзен поставя ударението върху дза-дзен (\"само седене\") - тиха медитация (с концентрация върху дишането) под ръководството на учител и пречистване на ума от всякакви идеи и представи. Школата Ринзай практикува коана - парадоксален въпрос или афоризъм, чиято цел е ученикът да търси истината не по логичен, а по интуитивен, медитативен път.